Het belang van zijafscherming voor vrachtwagens

Tegenwoordig is het verplicht om vrachtwagens te voorzien van zijafscherming. Het komt helaas nog te vaak voor dat fietsers of voetgangers onder de wielen van een vrachtauto terecht komen. De overheid hoopt met de zijafscherming de verkeersveiligheid te verbeteren. In deze blog zal ik het belang en de regels rondom zijafscherming bespreken.

De dode hoek

Al het vrachtverkeer heeft een dode hoek. Dode of blinde hoeken zijn die gebieden rond een voertuig die de chauffeur vanuit het voertuig niet kan goed kan zien. Sinds 2003 is het voor Nederlandse vrachtauto´s met een maximummassa van meer dan 3500 kg verplicht een extra spiegel of camera te hebben waarmee deze dode hoek beter kan worden waargenomen. Toch blijft het voor veel vrachtwagens onmogelijk om alle hoeken van het voertuig te zien.

Wanneer een vrachtwagen aan de zijkant helemaal open is, dan is dit extra gevaarlijk voor fietsers of voetgangers die er onder terecht zouden komen. Zijafscherming op de open ruimten van de vrachtauto´s kan deze situaties tegengaan. Bij een ongeval zou namelijk de fietser weggeduwd worden door een rijplaat, waardoor ernstigere ongevallen kunnen worden vermeden. De verplichting voor zijafscherming is de laatste jaren aangescherpt en ook uitschuifbare voertuigen zijn nu verplicht om extra bescherming toe te passen. De huidige eisen hiervoor zijn vastgelegd in VN/ECE Regelement nr. 73.

Soorten zijafscherming

Er zijn verschillende zijafscherming systemen verkrijgbaar. Allereerst is er open zijafscherming. Deze heeft veelal twee vaste planken gemaakt van staal of aluminium die zich tussen de wielen bevinden. Dit is vaak de voordeligste mogelijkheid en je hebt er verschillende systemen voor. Deze hebben bijvoorbeeld klapsteunen en een klemsysteem waarmee ze gemakkelijk en snel opklappen. Deze systemen moeten wel voldoen aan de richtlijnen voor zijafscherming.

Gesloten zijafscherming is op dit moment alleen verplicht voor LZV’s (Langere en Zwaardere Voertuigen). Veel normale vrachtwagens en opleggers zijn ook voorzien van dichte zijafscherming. Dit is vaak een dichte plaat tussen de wielen van een vrachtauto, maar er zijn ook systemen waarbij je bijvoorbeeld gereedschapskisten kunt plaatsen. Dit is natuurlijk duurder, maar heeft ook weer vele voordelen. De kosten voor zijafscherming zijn echter in sommige gevallen aftrekbaar omdat het investeringen zijn ten behoeve van veiligheid.

Aanschaf nieuwe vrachtwagens

Bij de koop van nieuwe of tweedehands vrachtwagens, bakwagens, trekkers of opleggers, is het verstandig om deze maatregelen in acht te nemen en het voertuig hierop te controleren. Bij de koop van nieuwe modellen zullen er vaak al systemen zijn toegepast.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *