Online bedrijf, hoe houd je contact?

Wanneer je een eigen bedrijf op zet, kan je ervoor kiezen om dit een online vorm te geven in plaats van een fysieke vorm. Dan kan iedereen die onderdeel is van het bedrijf vanuit een andere locatie werken, thuis of in een eigen andere werkruimte. Maar als bedrijf moet je goed met elkaar communiceren. Hoe doe je dat wanneer je elkaar in principe nooit ziet? In deze blog vertel ik over verschillende manieren van contact houden wanneer je onderdeel bent van een online bedrijf. Lees je even mee?

Iedereen is erbij in de groepsapp

Voor dagelijkse dingetjes is het handig om een Whatsapp groep aan te maken. Hier kan iedereen zijn of haar dingen delen en snelle vragen worden gestel. Wel is het handig om regels op te stellen anders loop je kans dat collega’s de app gebruiken voor allerlei gesprekken, ook als die niet werk gerelateerd zijn. Op zich is dit niet erg maar het zorgt voor veel ruis en kan de informatie die wel daadwerkelijk over werkzaamheden gaat verbergen. Niemand heeft zin om honderd appjes s’ ochtends door te lezen als de meeste over weekend gebeurtenissen gaan. Verder is Whatsapp handig omdat ook het versturen van foto’s en documenten door de app ondersteund wordt. Even checken of iedereen Whatsapp heeft dus.

Online verzamelplaats

Verder kan je programma’s als Dropbox gebruiken om documenten op te slaan. Whatsapp is handig als je tegen een probleem aan loopt of een vraag hebt wat betreft een document maar voor opslag is het niet de beste keus want je kan niets ordenen. Dropbox is daarom perfect. Je maakt simpelweg mapjes aan en geeft je werknemers via hun email toegang hiertoe. Ook kan iedereen in de documenten werken en heb je dus ook alles bij je als je geen laptop maar wel een telefoon bij je hebt. Alles staat immers op de Dropbox en met een internetverbinding kom je overal zo bij, waar je ook bent.

Kies een vergaderlocatie Utrecht bijvoorbeeld

Uiteindelijk is het toch handig om elkaar eens in de zoveel tijd in het echt te zien. Dit zorgt er ook voor dat collega’s zich verbonden voelen met elkaar en het bedrijf. Doe dit bijvoorbeeld minstens twee keer per jaar om het afgelopen half jaar te bespreken of gebruik het moment om grote projecten aan te kondigen. Dit gaat face-to-face vaak makkelijker dan via de mail en het is nog eens leuk ook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *